Akoestiek horeca verbeteren
- een betere spraakverstaanbaarheid;
- een positief effect op de beleving van gasten;
- gasten raken minder snel vermoeid.
Wat is een goede akoestiek?
De kwaliteit van de akoestiek hangt af van de verhouding tussen geluidsabsorptie en geluidsreflectie. We spreken van een aangename akoestiek wanneer het geluid in de ruimte niet afleidt van het doel van het geluid. Dit is in overeenstemming met zowel de functie van de ruimte als de aanwezige personen. Een goede akoestiek creëert een balans tussen spraakverstaanbaarheid en spraakprivacy, bevordert optimale concentratie en vermindert vermoeidheid.
Hoe akoestiek berekenen?
Het is mogelijk om de akoestiek in een ruimte te berekenen. De uitkomsten hiervan zijn echter niet altijd betrouwbaar. In een ruimte zijn vaak meubels aanwezig, zoals tafels, stoelen, of andere objecten. Bij de berekening dient men rekening te houden met deze objecten en ander absorberend materiaal. Het is lastig om exact vast te stellen hoeveel geluid de voorwerpen absorberen. Hierdoor wordt een nauwkeurige berekening bemoeilijkt. Daarom meten wij in plaats van te berekenen. Dit resulteert in een nauwkeurige en betrouwbare uitkomst.
Voordelen van goede akoestiek
Horeca
In de horeca zitten veel mensen vaak dicht op elkaar en produceren ze gezamenlijk veel geluid. Bij een slechte akoestiek zal dit hinderlijke galm en oncomfortabele geluidsniveaus tot gevolg hebben. Het plaatsen van akoestische oplossingen kan onder andere de volgende voordelen opleveren:
Betere verstaanbaarheid
Bij een goede akoestiek wordt het makkelijker om de mensen aan tafel te verstaan. Mensen kunnen communiceren zonder hun stem te verheffen.
Lagere geluidsniveaus
Door de akoestiek te verbeteren hoeven mensen hun stem niet te verheffen en/of elkaar te overschreeuwen waardoor het geluidsniveau afneemt.
Minder galm
Door de galm in de ruimte te verminderen verspreidt geluid zich minder snel in de ruimte en is de beleving van geluid in de ruimte prettig.
Betere recensies
Steeds vaker klagen klanten over restaurants met een slechte akoestiek. Een goede akoestiek leidt tot meer plezier en dus betere recensies.
Verbeter de akoestiek in de horeca
In de horeca speelt akoestiek een ontzettend belangrijk rol.
Slechte recensies en ervaringen van gasten hebben een negatieve invloed op de klandizie. Wanneer de akoestiek in een restaurant slecht is, beïnvloedt dit de ervaring en beleving van de gasten.
Wij hebben een uitgebreid scala akoestische en tegelijkertijd esthetische oplossingen om een slechte akoestiek in een café, restaurant of hotel tegen te gaan. Hieronder vallen zowel akoestische wandoplossingen als plafondoplossingen.
Deze oplossingen kiezen anderen
Voor horeca
In de horeca speelt naast de akoestiek ook de esthetiek van de ruimte een belangrijke rol. Op het gebied van akoestische toepassingen heb je veel keuze uit zowel opvallende als onopvallende oplossingen. Zo kan de akoestische oplossing wegvallen in het huidige interieur of de ruimte(s) juist meer karakter geven.
- EASYceiling plafondeiland
- EASYphoto wandpaneel
- EASYfelt baffles
Vraag advies aan
Meting op locatie
Wanneer je meer inzicht wilt in de huidige akoestische situatie, kun je een meting op locatie aanvragen. Op basis van deze meting geven wij een praktisch en doelgericht advies.
Thomas van Hulst
Akoestisch specialist