Tegengaan van rijgeluid
Wat u kunt doen tegen rijgeluid is sterk afhankelijk van hoe dit geluid de cabine binnendringt. Hierbij is de zwakste schakel de boosdoener. Het is dus erg belangrijk om deze zwakste schakel op te sporen. U kunt dit doen door gewoon te luisteren of eventueel een dB-meter (app) te gebruiken om zo het geluidsniveau op diverse plekken te meten. Hieronder sommen we enkele veelvoorkomende problemen op:
Aimée
Kieren en openingen
Funest zijn kieren en openingen; geluid kan daar ongehinderd de cabine binnendringen. Indien u dus vanuit de cabine naar buiten kunt kijken anders dan door een raam dan is dit met zekerheid een geluidslek. Voor een dergelijke kier of opening is maar 1 oplossing: dichtmaken!
Met name bij oudere auto’s kan het voorkomen dat deurrubbers uitgedroogd en versleten zijn waardoor buitengeluid de cabine binnenkomt. Het vervangen van deze rubbers kan dan het probleem oplossen. Wij verkopen helaas geen deurrubbers; u kunt hiervoor wellicht terecht bij uw autodealer.
Wielkasten en vloerplaat
Rijgeluid is voornamelijk afkomstig van de banden en is een gevolg van wrijving tussen band en wegdek. Dit rijgeluid is het sterkst in de wielkasten en komt dus met name via de wielkasten en bodemplaat binnen in de cabine. In de wielkasten kunnen tevens vervelende trillingen ontstaan door wervelingen en (opspattend) vuil en water. Deze trillingen zijn dan in de cabine hoorbaar als rijgeluid.
Door op de wielkasten EASYdemp Xtra aan te brengen worden deze trillingen ontdreund en geïsoleerd waardoor dit geluid aanzienlijk minder hoorbaar is.
Om het rijgeluid verder tegen te gaan wordt het ondreunen van de wielkasten vaak gecombineerd met het aanbrengen van EASYdemp Xtra op de bodemplaat. Dit kan met name effectief zijn bij de voorstoelen; daar ontstaan vaak meer luchtwervelingen onder de auto en bovendien wordt daar het meest gebruik van gemaakt. Indien u een product zoekt met een mooie toplaag adviseren we EASYmass Geluidsisolerende Vloermat.
Schutbord
Als er geen sprake is van kieren dan is vaak het schutbord de boosdoener. Met name indien de oude geluidsisolatie op het schutbord is vergaan kan rijgeluid via de motorruimte en het schutbord de cabine binnendringen.
Het schutbord kunt u het beste beplakken met EASYdemp Xtra ontdreuningsplaat; dit heeft naast een ontdreunende functie namelijk ook een goede geluidsisolerende functie en is gemakkelijk aan te brengen. De EASYdemp kunt u aan beide zijden van het schutbord aanbrengen; de mooiste optie is natuurlijk om dit aan de motorzijde te doen.
Voor een goede geluidsisolatie is het belangrijk dat de EASYdemp ontdreuningsplaten naadloos op elkaar aansluiten en dat het hele schutbord wordt bekleed; iedere kier is namelijk weer een zwakke schakel.
Bij isolatie geldt: hoe zwaarder, hoe beter de geluidsisolatie. Wij adviseren daarom het type van 8 kg/m2 toe te passen. Eventueel kunt u dit zelfs in twee lagen aanbrengen. Het aanbrengen van nog meer lagen heeft nagenoeg geen zin.
Tip: indien er voldoende ruimte is adviseren we om op de EASYdemp aan de motorzijde nog een plaat EASYfoam FireSeal of EASYfoam FireSeal HR aan te brengen; aangezien u toch bezig bent beperkt u zo ook het motorgeluid (zie voor uitleg de blog motorgeluid).
Disclaimer
Het plaatsen van onze producten in voertuigen is altijd op eigen risico. Zorg ervoor dat u de te beplakken oppervlakken altijd goed ontvet met een niet-aggressief ontvetter alvorens u de EASYdemp aanbrengt. Bij gebruik van EASYdemp op het dak bestaat er een risico dat het bij hoge temperaturen los komt. Door de gewichtstoename van uw voertuig kan uw remweg langer worden en bestaat de kans dat u in een andere schaal komt voor de wegenbelasting.